In woonwinkels zijn veel verschillende artikelen te koop, van bankstellen tot bedden en van eettafels tot decoraties. Echter wordt het bestaan van woonwinkels bedreigd door de opkomst van de e-commerce. Tegenwoordig zijn er ook veel online aanbieders van woonartikelen. Door de opkomst van de online aanbieders wordt het marktaandeel van de woonwinkels kleiner en daalt de omzet. In dit artikel wordt de bedreiging van de e-commerce op de woonwinkels besproken en wordt er een vergelijking gemaakt over de invloed van de e-commerce op andere branches.
Het voortbestaan van woonwinkels
De woonwinkels kunnen er voor kiezen om hun meubels online te gaan aanbieden. Door dit te gaan doen hebben de woonwinkels twee afzetkanalen. Namelijk de winkel en de website. Het onderhouden van twee afzetkanalen brengt meer kosten met zich mee. Je moet namelijk een distributiecentrum hebben en mogelijkheden tot thuisbezorging. Vaak is het thuisbezorgen van woonartikelen duur, doordat het vaak grote artikelen betreffen, waardoor er weinig artikelen in een bus passen. Doordat je weinig artikelen in een bus kan stoppen heb je veel bussen nodig. Om het onlineafzetkanaal rendabel te houden moet je dus veel meubels verkopen. De kracht van een woonwinkel is het persoonlijke advies bij de aanschaf van meubels. Veel mensen vinden dit fijn en willen dit graag houden. Daardoor zullen de woonwinkels altijd blijven bestaan. Waarschijnlijk moeten woonwinkels zich wel meer gaan specificeren. Een consument zal in de toekomst bijvoorbeeld de woondecoraties meer en meer online gaan kopen. De omzet op het gebied van decoraties zal in de toekomst waarschijnlijk dus gaan dalen. Dit zullen de woonwinkels dan moeten compenseren door de bijvoorbeeld de verkoop van een bankstel of loungebank te verhogen.
De situatie in andere branches
In binnensteden zie je de afgelopen jaren steeds meer winkels sluiten. Dit is komt mede door de opkomst van de e-commerce. Consumenten kopen steeds meer online, omdat het makkelijk is om vanuit huis een artikel te bestellen. In de vorige paragraaf is besproken dat de e-commerce geen grote bedreiging is voor de woonwinkels, maar andere branches moeten wel oppassen. Voor artikelen, zoals meubels, auto’s en andere investeringen die veel geld kosten willen consumenten graag advies van experts. Hierdoor blijven er in deze branches altijd winkels bestaan. Maar van andere branches, zoals de kledingbranche zullen er steeds meer winkels verdwijnen. De consumenten gaan van deze branches steeds en steeds meer online kopen. Hierdoor moeten die branches er goed over nadenken welke stappen ze kunnen ondernemen. Ze zouden bijvoorbeeld een e-commerce kanaal kunnen opzetten en een aantal winkels sluiten. Als de groei van de e-commerce doorzet, dan zijn er over een aantal jaren zal het aantal winkels in de kleinere branches flink dalen.